WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

mandag 3. april 2017

Sol, krokus og sommerfugl


Utrolige mange sommerfugler som flagrer rundt i haven, alene og to og to. De aller fleste er neslesommerfugler/Aglais urticae, men et kort besøk fikk vi også av Dagpåfugløye/Aglais io. Det er så herlig at så mange har overvintret og trives her i haven! Måtte de formere seg godt resten av levetiden. Det er også mange humler og en del bier. Krokus er favorittmaten nå om dagene. 

Jeg håper det er mange sommerfugler hos deg også!

Jeg har begynt arbeidet i bedene, klipper ned visne stauder til 15-20 cm og strør det utover (mest mulig økologisk i år), har tatt på verandabedene og tujabedet og ellers litt forsiktig i de andre bedene i innerhaven. Rosene har jeg begynt å fjerne nypene på, men R. pendulina er tidlig og har så lange grønne skudd at der tynnet jeg ut og beskar. Den fikk forøvrig en hard medfart da den store furua ble hogd i høst, men har rettet seg opp igjen. Husbonden har startet på hekken i sør. Plenen er våt å gå på så her trengs varme og tørt vær. Men rosen i sørveggen vanner jeg for sikkerhets skyld. Fortsatt mye tele i haven. Lunsjen ble inntatt på verandaen, jeg kan ikke klage.

6 kommentarer:

  1. Hei. Det er skjønt å spise ute. Det smaker liksom bedre da. Hm. Jeg vanner også her, særlig krukkene. Tar ingen sjanser. Jeg har sommerfugler her også. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Ja det er en herlig tid! Deilig å rydde i hagen og ikke minst se alt som dukker opp i bedene! Sommerfuglene er kommet hit også :-). Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Nydelige krokus og sommerfugl! Har bare sett en huttil, så jeg håper at det kommer flere. Jeg skal også klippe opp mest mulig i bedene i år. Mindre ugress håper jeg på :)
    Ønsker deg en fin vårdag!

    SvarSlett
  4. Nydelige krokusbilder! Det er ikke mye som kan måle seg med store krokusklynger som stråler mot solen! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Så flotte krokus, er spesielt fascinert av de lyse gule. Her har jeg ikke sett noen sommerfugler ennå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Flotte bilder av Krokus, de lilla var nok min favoritt. Tenk sommerfugler i hagen i april, det var tidlig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails