WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

onsdag 1. juni 2016

Trær i haven




Hestekastanjen, Aesculus hippocastanum, plantet min pappa som en liten nøtt. Har den ikke fine blomster?

Nå kommer syrinen Andenken an Ludwig Späth, den er jo litt senere enn S. vulgaris, men det veier den opp med den flotte fargen. Jeg synes den vanlige er fin også, jeg. Sorten sprer seg nesten ikke med sideskudd, så det blir ikke noe villniss og det er noen ganger en fordel.


 Pæretreet har vakre blomster. Det har dessverre vært veldig lite bier på det i år.


Jeg fikk også lyst til å vise frem det velvoksne furutreet vårt. Der trives bl.a. spettmeis, trekryper, løvsanger/gransanger og korsnebbene. Det blomstrer nå og gir masse støv på vinduer og veranda!


Jeg har en oppstammet Euonymus europaea, hun som har gitt den kaller den beinved, og den har vi pga. fargerike frukter. Så er det eika vår fra Sørlandet som vi trimmer størrelsen på.


Til slutt vil jeg vise rødlønna mi, den blir også trimmet. Bladene er på vei ut.
Alle bilder er tatt de siste dagene. Det er ekstremt varmt, 28 grader, godt, men litt unaturlig.

6 kommentarer:

  1. Trær er viktige i hagen, de gir skygge i den varmeste tiden på sommeren. Kastanje er et av mine vakreste trær.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så enig, en deilig svalende skygge. Og altfor mange trær stryker med i vanvare. Jeg har selv gjort det.

      Slett
  2. Kastanje er utvilsomt et vakkert tre! Mørke lønner er også så fine :)

    26 grader her nå, og det er nesten for varmt...

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt utrolig, klokka er vel halv elleve og det er over tyve grader. Vil gjerne få plass til flere rødfargede lønner.

      Slett
  3. Koselig blogg du har, kan ikke huske at jeg har vært innom her før. Skulle ønske jeg hadde plass til hestekastanje. Furu er også flott, jeg har noen små. Ha en fin dag,
    hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  4. Hei Takk for hygegelig kommentar - og nå fikk jeg forklaringen på det gule støvet som er overalt - jeg har noen furuer i hagen og i nabohagene og de liker jeg godt. Så det gulestøvet lever jeg godt med. Ha en deilig varm helg!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails