WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

fredag 5. mars 2010

Visst skal våren komme!

I dag har jeg sådd:

Festuca glauca Blått prydgress som liker en tørr vokseplass
Nicotiana alata Prydtobakk som lover nydelig duft
Karse til å ha på brødskiva
Knautia macedonia 'Red Knight' og potta har jeg satt ut under snøen

Prydgress-sådden står i kjøleskapet for å få den rette temperaturen. Rødknappen fikk jeg ikke til å spire inne i fjor, så da har jeg ingenting å tape på å prøve utepottemetoden!

I går fikk jeg kjøpt undervanningsbrett, fiberduk og perforert plast. Det ble veldig fint og ryddig med god utnytting av bordet. Så der står mine 30 småplanter av Duftheliotrop på brettet. Visne primula frisknet også til. Pelargoniene står i sine store potter ved siden av. Nå har jeg klippet dem tilbake og vannet godt. Med det fine plantelyset, som ble kjøpt i fjor, håper jeg at de skal bli frodige og fine. Naboen min mener jeg skal vente litt med gjødslingen.

Jeg har virkelig begynt å planlegge ny sesong i hagen, jeg, nå de siste dagene. Det er pussig hva man glemmer i løpet av noen måneder, men nå maner jeg stauder og roser frem fra glemselen, og synes i grunnen at det skjedde mye her i fjor. Kanskje litt mer enn jeg klarte å ta vare på? Så det er det jeg vil gripe fatt i i vår, - om én måned, eller to ?? Noen rosebestilling har jeg faktisk ikke foretatt i vinter, men holder på å forhøre meg i nabolaget. Det er en to-tre nyanskaffelser jeg har planlagt, bl.a 'Aïcha' som kan jeg få hos Myrvold på Jessheim. Der kan jeg også kjøpe stiklinger av sommerblomster etter påske. I Grimstad, jeg kommer jo dit i sommer også, har Ødegaarden planteskole en del historiske roser - jeg kjørte fra en 'Souvenir de la Malmaison' der i fjor sommer som jeg har hatt vanskelig for å glemme, hehe. Dessuten har kjæresten til svoger fortalt meg om en gartner i Hobøl hvor jeg håper å kjøpe en del Hosta. Jeg må heller ikke glemme å jobbe med bunndekkerne ellers får jeg altfor mye arbeid med luking her!

Det blir nok å kose seg med i vår, også! :)

1 kommentar:

  1. Flink du har vært! Jeg har verken planlagt, sådd eller bestilt noe som helst. Jobber med regnskap, og det er travleste tida nå. Men det kommer flere dager!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails